Přepravní podmínky
11.11.2022Smluvní přepravní podmínky platné pro spoje společnosti VOROKHTA GROUP s.r.o., IČO: 14348713
1. Předmět
1.1 V souladu s Vyhláškou Ministerstva dopravy a spojů ČR č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou silniční osobní dopravu vydává společnost VOROKHTA GROUP S.R.O. se sídlem Velkopavlovická 4071/23, 628 00 Brno, IČ: 14348713 (dále jen LUXBUS) tyto Smluvní přepravní podmínky (dále jen "Přepravní podmínky") pro pravidelné autobusové linky provozované společností LUXBUS. Tyto Smluvní přepravní podmínky jsou k nahlédnutí na každém prodejním místě, jsou přístupné na internetu a nachází se v každém vozidle výše uvedené společností. Některá ustanovení těchto Smluvních přepravních podmínek neplatí pro spoje partnerů (viz: Smluvní přepravní podmínky konkrétního dopravce).
1.2 Nadstandardní služby (zejména poskytnutí nápojů, drobného občerstvení, denního tisku a časopisů, promítání filmů, wi-fi internetové připojení) jsou poskytovány nad rámec přepravní smlouvy na základě provozních možností dopravce a jejich neposkytnutím nevzniká cestujícímu žádný nárok na odškodnění.
1.3 Tyto Smluvní přepravní podmínky jsou platné od 01.11.2022.
2. Výklad některých pojmů
2.1 Přeprava na linkách LUXBUS - Pravidelná přeprava osob a zavazadel autobusy společností LUXBUS, která se řídí jízdním řádem, tarifem, přepravním řádem a smluvními přepravními podmínkami, které jsou předem zveřejněny.
2.2 Autobus je typ vozidla určený pro přepravu osob na veřejných silnicích ve veřejné silniční osobní dopravě.
2.3 Jízdenka - Platný jízdní doklad, který opravňuje cestujícího k přepravě podle přepravních podmínek.
2.4 Cestovní doklady - Potřebné doklady pro překročení státní hranice zemí, kterými se při přepravě projíždí, a také zemí cílových.
2.5 Zavazadlo - Snadno přenosná věc, kterou lze umístit nebo naložit do vozidla a nemůže poškodit cestujícího nebo vozidlo.
2.6 Obecně závazné právní předpisy - Zák. č. 111/94 Sb. o silniční dopravě, vyhl. č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu, občanský zákoník a mezinárodní úmluvy, kterými je Česká republika vázána. Tyto zákony a předpisy platí pro všechny osoby, které se účastní silniční dopravy v České republice.
3. Vznik a splnění přepravní smlouvy o přepravě osob
3.1 Přepravní smlouva o přepravě osob (dále jen "přepravní smlouva") vzniká mezi dopravcem a cestujícím na základě přepravního řádu, tarifu a smluvních přepravních podmínek. Obsahem této smlouvy je zejména závazek dopravce přepravit cestujícího ze stanice nástupní do stanice cílové spojí uvedenými v jízdním řádu řádně a včas a závazek cestujícího dodržovat přepravní řád a smluvní přepravní podmínky a zaplatit cenu za přepravu (dále jen "jízdné") podle tarifu.
3.2 Přepravní smlouva je uzavřena v okamžiku, kdy cestující využije svého práva k přepravě z jízdního dokladu a nasedne do vozidla (dále jen "nástup do vozidla").
3.3 Přepravní smlouva může být uzavřena také v případě, kdy dopravce umožní cestujícímu nástup do vozidla bez jízdenky a cestující zaplatí jízdné bezodkladně po nástupu do vozidla.
3.4 Přepravní smlouva je splněna řádným provedením přepravy v smluveném rozsahu podle uzavřené přepravní smlouvy.
3.5 Kromě přepravy v smluveném rozsahu je přepravní smlouva splněna i v případě, kdy dojde k oprávněnému vyloučení cestujícího z přepravy řidičem nebo pověřenou osobou dopravce, která se prokáže průkazem dopravce s oprávněním dávat cestujícím pokyny a příkazy (dále jen "pověřená osoba").
4. Jízdní doklad a jeho náležitosti
4.1 Cestující se pro účely kontroly uzavření přepravní smlouvy po dobu jejího plnění prokazuje platným jízdním dokladem (dále jen „jízdenka“), není-li dále stanoveno jinak.
4.2 Jízdenka pro jednotlivou jízdu obsahuje:
a) obchodní jméno dopravce, který uzavírá přepravní smlouvu,
b) jméno a příjmení cestujícího,
c) nástupní, cílovou stanici, čas odjezdu a příjezdu,
d) výši jízdného, druh jízdného, případně výši slevy,
e) údaj o platnosti,
f) další údaje umožňující kontrolu platnosti a správnosti jejího použití, stanovené ve smluvních přepravních podmínkách.
4.3 Jízdenka je neplatná, jestliže:
a) cestující nedodržel podmínky pro její použití stanovené přepravním řádem, tarifem nebo smluvními přepravními podmínkami,
b) nejsou vyplněné předepsané údaje,
c) je poškozená tak, že z ní nejsou patrné údaje potřebné pro kontrolu správnosti jejího použití,
d) údaje neodpovídají skutečnosti nebo byly neoprávněně pozměněny,
e) byla vystavena na příjmení a jméno a je použita jinou osobou,
f) uplynula doba její platnosti,
g) nejde o originál,
h) fotokopie jízdenky není považována za jízdní doklad.
4.4 Jízdenka pro jednotlivou jízdu, kterou lze podle tarifu použít jen ve spojení s dokladem, na jehož základě byla vydána, je neplatná, jestliže se cestující tímto dokladem současně neprokáže.
4.5 Při nákupu jízdenky v autobuse lze zakoupit pouze jednosměrnou jízdenku na trasu zajišťovanou tímto spojem. Na některých linkách je možné zakoupit obousměrnou jízdenku na pevné datum.
4.6 Jízdenka bez určeného data je na linkách LUXBUS platná 6 měsíců ode dne první cesty, není-li stanoveno jinak. Cesta není rezervována a místo pro držitele takovéto jízdenky bude zajištěno dle volné kapacity autobusu. Cestujícím je doporučeno rezervovat alespoň 5 dní před předpokládaným datem jízdy osobně v kancelářích LUXBUS.
4.7 Elektronická jízdenka (dále jen E-jízdenka) je vystavena na konkrétní datum, čas a trasu a na konkrétní sedadlo v daném spoji a obsahuje všechny údaje jako tištěná jízdenka. E-jízdenku bude možné zakoupit přes stránky www.luxbus.cz.
4.8 V případě zadání nepravdivých nebo neexistujících údajů při online rezervaci má dopravce právo na zrušení rezervace před uplynutím doby platnosti rezervace a to bez nároku na jakoukoliv náhradu.
4.9 V případě bezhotovostní platby jízdného se považuje jízdné za uhrazené okamžikem připsání příslušné částky na určený bankovní účet dopravce. Pokud nebude jízdné placené bezhotovostně uhrazeno před nástupem cestujícího do autobusu, je cestující povinen jízdné zaplatit u stewardky či u řidiče a následně dopravce požádat o vrácení částky, která byla uhrazena bezhotovostně.
4.10 Za zničené, ztracené a odcizené jízdenky nejsou dopravci vydávány náhradní a cestujícímu nevzniká právo na vrácení zaplaceného jízdného za takové jízdenky.
4.11 Kontrolu jízdních dokladů a čísel jízdenek ve vozidlech dopravce provádějí dopravcem pověřené osoby vybavené průkazem kontrolora. Náležitosti průkazu kontrolora jsou: fotografie kontrolora, číslo průkazu, razítko a podpis příslušného dopravce. Neprokáže-li se cestující platným jízdním dokladem, je povinen zaplatit jízdné a přirážku ve výši 1000 Kč / 40 €. Pověřené osoby jsou oprávněny kontrolovat, zda cestující plní Smluvní přepravní podmínky a jejich činnost se řídí Silničním zákonem č. 111/1994 sb., § 18a.
5. Placení jízdného a poplatků
5.1 Cestující za jízdenku pro jednotlivou jízdu platí jízdné podle tarifu. Na území České republiky se cena jízdného stanoví a hradí v českých korunách. Na území cizích států je cena jízdného stanovena v příslušné zahraniční měně.
5.2 Cestující platí jízdné před nástupem do vozidla a dopravce mu za zaplacené jízdné vydá jízdenku. Platí-li cestující jízdné po nástupu do vozidla, dopravce mu vydá jízdenku ve vozidle.
5.3 Cestující se při převzetí jízdenky přesvědčí, zda mu byla vydána podle jeho požadavků. Nesouhlasí-li jízdenka s požadovanými údaji, je cestující oprávněn do 30 minut od momentu prodeje jízdenky vrátit s požadavkem vystavení jízdenky s požadovanými údaji. Po uplynutí 30 minut od momentu prodeje vracení nebo reklamace jízdenky se řídí reklamačním řádem.
5.4 Cestující, který požaduje slevu, je povinen prokázat svůj nárok na slevu při zakoupení jízdenky, nebo před nástupem do autobusu, pokud to tak stanoví dopravce.
5.5 Způsob prokazování nároku na slevu je následující:
• Děti ve věku 0-14 let včetně se mohou prokázat jakýmkoliv průkazem obsahujícím datum narození.
• Studenti mohou prokázat svůj nárok na slevu platným mezinárodním studentským průkazem ISIC, kartou EURO 26 nebo EURO 26 Student.
• Senioři nebo mládežníci se mohou prokázat průkazem totožnosti obsahujícím fotografii a datum narození.
5.6 V případě, že cestující nedokáže prokázat svůj nárok na slevu při nástupu do vozidla, je povinen doplatit rozdíl v ceně a manipulační poplatek ve výši 100 Kč nebo ekvivalent v příslušné měně.
5.7 Pro jakoukoli manipulaci s již prodanou jízdenkou nebo rezervací je vyžadováno devítimístné číslo jízdenky, které přiděluje systém prodeje jízdenek.
6. Slevy k jízdenkám
6.1 Pro děti cestující s rodiči či jinou dospělou doprovázející osobou poskytujeme následující slevy:
• děti od 0 do 3,99 let sleva 80% z tarifu pro dospělé.
• děti od 4 do 9,99 let sleva 50% z tarifu pro dospělé.
• děti od 10 do 15 let sleva 20% z tarifu pro dospělé.
6.2 Studenti nebo držitelé karet ISIC nebo EURO 26 STUDENT sleva 10% z tarifu pro dospělé.
6.3 Senioři nad 60 let sleva 10% z tarifu pro dospělé.
6.4 Sleva 10% na zpáteční jízdenku (podmínkou je zakoupení lístků tam a zpět). Tato sleva platí jen pro spoje provozované autobusy společností LUXBUS na spoje zahraničních partnerů. Výše uvedená sleva se nevztahuje.
6.5 Sleva 20% na zpáteční jízdenku (podmínkou je zakoupení lístků tam a zpět). Tato sleva je akční a vztahuje se na pátou jízdu. Platí jen pro spoje provozované autobusy společností LUXBUS na spoje zahraničních partnerů. Výše uvedená sleva se nevztahuje.
6.6 Sleva 50 % z ceny jízdného pro stálé zákazníky.
Podmínky:
a) Čtyři jednosměrné jízdy jakýmkoliv spojem společnosti LUXBUS z jakéhokoliv směru. Na pátou jízdu máte nárok na 50 % slevu z příslušného tarifu. Je nutné doložit čtyři jednosměrné jízdenky.
b) Čtyři obousměrné jízdy (čtyři zpáteční jízdenky) jakýmkoliv spojem společnosti LUXBUS. Na pátou jízdu máte nárok na uplatnění 50 % slevy z příslušného tarifu. Je nutné doložit čtyři obousměrné jízdenky. Datum a čas prodeje u každé jízdenky tam a zpět musí být stejné.
Poznámky:
- Výše uvedené slevy je možné uplatnit pouze na pobočkách společnosti LUXBUS.
- Jízdenky musí znít na příjmení a jméno cestujícího. Zaměna jména v rámci rodiny není možná.
- Jízdenky nesmí být starší než dva roky vzhledem k dni odjezdu páté jízdenky.
- Výše uvedené slevy poskytuje společnost LUXBUS výhradně na své autobusy a spoje.
- Na autobusy a spoje zahraničních partnerů tuto speciální slevu není možné uplatnit.
6.7 Skupinová sleva - při současném zakoupení 5 nebo 10 a více jízdenek.
a) 5 a více osob - jedna jízdenka s 50% slevou.
b) 10 a více osob - jedna jízdenka zdarma.
Podmínka:
Stejný datum odjezdu a stejná linka pro celou skupinu.
6.8 Výše uvedené slevy se nezčítají, tj. cestující může využít jenom jednu z výše uvedených slev.
7. Změny jízdenek a vrácení jízdného.
7.1 Cestující za určitých podmínek může požádat o změnu odjezdu na jiné datum. Tuto změnu může dopravce nebo prodejní kancelář provést pouze dvakrát. První změna je zdarma, druhá je za poplatek 200,- Kč nebo v odpovídající měně.
7.2 Změna je možná pouze v rámci termínů / spojů, které jsou v prodejním systému k dispozici.
7.3 Na jízdence je možné provést změnu data či hodiny v době více než 48 hodin před odjezdem, v době méně než 12 hodin změna data či hodiny odjezdu není možná.
7.4 Jízdenku, která byla v době 48 hodin a méně před odjezdem změněna, již nelze dále ani jednou měnit. Takovou jízdenku již není možné stornovat.
7.5 "OPEN" jízdenku po rezervaci na konkrétní datum je možné měnit za stejných podmínek jako jízdenku na pevné datum. "OPEN" jízdenku, která byla v době 48 hodin a méně před odjezdem změněna, již nelze dále ani jednou měnit. Takovou "OPEN" jízdenku již není možné stornovat.
7.6 Změna stanice odjezdu nebo příjezdu na trase stejného spoje je zdarma, doplácí se jen případný rozdíl v ceně. Přeplatek se nevrací.
7.7 Změna data a hodiny odjezdu na jízdence "e-ticket" zakoupené přes internet je možná za stejných podmínek jako u jízdenky zakoupené osobně.
7.8 Změna jízdenky zakoupené ve speciální cenové nabídce není možná, je-li to podmínkou slevy.
8. Vrácení jízdného
8.1 Jízdenku lze vrátit osobně před odjezdem spoje zásadně v kanceláři, kde byla jízdenka zakoupena.
8.2 Storno jízdenky lze též provést emailem na adrese info@LUXBUS.com. Pokud je storno jízdenky provedeno emailem, cestující musí následně doložit neprojetou jízdenku v místě, kde byla zakoupena, a to nejpozději do 10 dnů od provedení storna.
8.3 Storno pouze první cesty na obousměrné jízdence při zachování zpáteční cesty není možné.
8.4 Storno pouze zpáteční cesty na obousměrné jízdence je možné. V tomto případě je z ceny obousměrné jízdenky odečtena cena za jízdu tam a ze zbývající částky odečten stornopoplatek dle bodu 8.7 těchto přepravních podmínek.
8.5 Storno obou cest u obousměrné jízdenky je vypočítán z ceny jízdenky tam i zpět dle termínu první cesty, dle bodu 8.7 těchto přepravních podmínek.
8.6 Storno jízdenky zakoupené ve speciální cenové nabídce není možné, je-li to podmínkou slevy.
8.7 Storno poplatek se počítá v procentech z původní ceny jízdenky. Výše storno poplatku je:
a) při vrácení jízdenky více než 48 hod. před odjezdem spoje, 25% z ceny jízdného;
b) při vrácení jízdenky méně než 48 hod. a více než 6 hod. před odjezdem spoje, 50% z ceny jízdného;
c) při vrácení jízdenky méně než 6 hodin před plánovaným odjezdem, 100% ceny jízdného.
8.8 Pokud cestující ztratí jízdenku nebo pokud mu byla odcizena, musí si zakoupit novou. V případě, že původní jízdenku dodatečně nalezne, bude mu po předložení obou jízdenek vráceno 90% jízdného z původní jízdenky. Toto právo zaniká, nebude-li uplatněno do třiceti dnů ode dne jízdy.
8.9 Jízdenka může být stornována nejpozději v den, kdy končí její platnost.
8.10 Jízdenky zakoupené přes internet je možné stornovat pouze písemnou formou, a to emailem na adresu luxbus2022@gmail.com.
9. Přeprava osob, zavazadel a zvířat.
9.1 Cestujícím doporučujeme dostavit se na místo odjezdu nejpozději 30 minut před odjezdem autobusu na hlavních nástupních zastávkách.
9.2 Pokud se cestující nedostaví nebo zmešká odjezd, ztrácí nárok na náhradu jízdného.
9.3 Cestující je povinen být během celé jízdy připoután, pokud je jeho sedadlo vybaveno bezpečnostním pásem.
9.4 Každý cestující má nárok pouze na jedno sedadlo. Pokud si cestující zakoupí více sedadel, má nárok na odpovídající počet sedadel.
9.5 Osoby ve věku od 5 do 16 let jsou na linkách LUXBUS přepravovány pouze v doprovodu osoby ve věku alespoň 16 let, nebo s plnou mocí na doprovodnou dospělou osobu, z důvodu platného režimu v tranzitních a cílových státech.
9.6 Děti do 5 let včetně lze přepravovat pouze v doprovodu dospělé osoby.
9.7 Děti od 10 do 14 let včetně, cestující bez doprovodu dospělé osoby, mohou cestovat za plnou cenu tarifu pro dospělé.
9.8 Děti do 12 let včetně nesmějí cestovat na sedadlech první řady (tedy na sedadlech č. 1, 2, 3 a 4), na sedadlech za druhým vchodem a na prostředním sedadle v poslední řadě. Při koupi jízdenky je cestující povinen ohlásit, že se jedná o místo pro cestujícího mladšího 12 let.
9.9 Autosedačka pro přepravu dětí v autobuse dle silničního zákona není povinná.
9.10 Přeruší-li cestující jízdu, nemá nárok na vrácení jízdného.
9.11 Krátké přestávky (hygienické přestávky nebo přestávky na občerstvení) během cesty nejsou povinné. Jejich interval a délka závisí na jízdním řádu linky.
9.12 V případě krátké přestávky během jízdy je cestující povinen vrátit se do konce doby stanovené řidičem nebo stevardem. Pokud cestující nenastoupí do vozidla ani po uplynutí 5 minut po skončení doby přestávky, má se za to, že zanechal další jízdy, a nemá nárok na náhradu škody nebo odškodnění za neuskutečněnou část jízdy.
9.13 V tomto případě nemá cestující nárok na vrácení jízdného ani na jinou náhradu.
9.14 Cestující má nárok na vrácení jízdného, pokud se přeprava neuskuteční z důvodů na straně dopravce.
9.15 Pokud z důvodů na straně dopravce nebyla započatá přeprava na spoji dokončena, má cestující nárok na jednu z následujících možností:
(a) na přepravu nejbližší vhodnou linkou dopravce do cílové stanice
b) na vrácení jízdného za neuskutečněnou část cesty.
(c) dopravce po dohodě s cestujícím zajistí na své náklady přepravu nejbližší vhodnou linkou do stanice určení.
9.16 Konzumace alkoholu, jakož i omamných a psychotropních látek je zakázána. Prodej alkoholických nápojů jednotlivým cestujícím může být omezený podle uvážení osádky autobusu.
9.17 Pokud není výběr místa k sezení k dispozici v okamžiku zakoupení jízdenky, přidělí číslo sedadla stevard nebo řidič při nástupu.
9.18 Přeprava zvířat je zakázána s výjimkou vodicích a asistenčních psů s příslušným dokladem. V tomto případě je pes přepravován za cenu dětského jízdného uplatněného v rámci skupinové jízdenky, proto mu musí být přidělena místenka.
9.19 Zastaví-li vozidlo z provozních důvodů mimo stanici nebo ve stanici, kde nezastavuje podle jízdního řádu, může cestující vystoupit nebo i nastoupit jen se souhlasem řidiče nebo jiné pověřené osoby dopravce.
9.20 Cestující je povinen při nástupu do autobusu respektovat pokyny stewarda/ky nebo řidiče. Cestující může být z přepravy vyloučen, pokud se dostaví k autobusu pod vlivem alkoholu, omamných či jiných psychotropních látek, dále pokud po upozornění:
a) Kouří ve vozidle, nadměrně konzumuje alkohol nebo je pod vlivem omamných či jiných psychotropních látek.
b) Chová se hlučně, reprodukuje hlučně hudbu, používá hlasitě audiovizuální techniku nebo obtěžuje ostatní cestující jiným nevhodným chováním, zápachem a pod.
c) Znečišťuje ostatní cestující, vozidlo nebo prostory a zařízení pro cestující svým oděvem nebo svým chováním.
d) Poškozuje vozidlo nebo prostory a zařízení pro cestující.
e) Nedodržuje přepravní řád, tyto smluvní podmínky, pokyny nebo příkazy pověřené osoby přepravce.
9.21 Cestující, který byl vyloučen z přepravy, nemá nárok na vrácení jízdného a místenky.
9.22 Cestující nese hmotnou zodpovědnost za poškození majetku přepravce.
10. Cestovní doklady
10.1 Každý cestující je osobně zodpovědný za dodržování pasových a celních předpisů zemí, do kterých cestuje nebo přes které projíždí. Veškeré náklady, které vzniknou nedodržením těchto předpisů, nese cestující. V případě, že celní nebo policejní orgány nedovolí cestujícímu pokračovat v cestě, nemá nárok na vrácení jízdného, a to ani na jeho část nebo jinou náhradu.
10.2 Údaje na jízdence musí souhlasit s údaji na příslušném cestovním dokladu cestujícího
11. Práva dopravce
11.1 Dopravce si vyhrazuje právo na změny v jízdních řádech, pro které je oprávněn od přepravního závazku odstoupit nejpozději do 3 dnů před dnem, kdy mělo dojít k započetí přepravy, a to formou oznámení této skutečnosti na internetových stránkách dopravce www.luxbus.cz nebo telefonicky nebo prostřednictvím elektronické komunikace, pokud jde o cestující, kteří dopravci sdělili telefonní číslo nebo údaje potřebné k elektronické komunikaci. V těchto případech mají cestující právo na vrácení zaplaceného jízdného v plné výši.
11.2 Dopravce má dále právo zrušit službu nebo její část v důsledku neodvratitelné události, které nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na něm rozumně požadovat.
11.3 Odpovědnost dopravce zahrnuje škody, které vzniknou v době od nástupu cestujícího do autobusu až po jeho výstup, tyto dvě činnosti nevyjímaje.
11.4 Dopravce si vyhrazuje právo na použití náhradních autobusů a na změnu sedadla. V případě nezajištění servisních služeb dopravcem (jako podávání teplých nápojů, promítání filmů a podobně) nemá cestující nárok na náhradu škody.
12. Povinnosti cestujícího
12.1 Při nedodržení ustanovení vyplývajících z článku 9., stejně jako dalších obecně závazných předpisů, může být cestující z přepravy vyloučen. V těchto případech je dopravce okamžitě zbaven veškerých smluvních povinností vůči cestujícímu a není povinen mu uhradit, ani částečně, cenu jízdného nebo jakoukoli jinou náhradu.
12.2 Cestující musí při plánování návazného spojení brát v úvahu možnost vzniku zpoždění. Za škody vzniklé zpožděním, výpadkem jízdy nebo zmeškáním dalšího spojení, které dopravce prokazatelně nezavinil, nenese žádnou odpovědnost.
13. Jízdní řady
13.1 Příjezdy a odjezdy jsou v jízdních řádech a na jízdenkách vždy uváděny v místním čase.
14. Reklamace
14.1 Podmínky přepravní smlouvy, včetně odpovědnosti dopravce, jsou zakotveny v obecně závazných právních předpisech.
14.2 Každá reklamace musí být uplatněna nejpozději do 3 měsíců ode dne skončení jízdy a musí k ní být přiložena jízdenka. Reklamace může být podána v místě, kde byla jízdenka zakoupena, zaslána poštou nebo elektronickou poštou na adresu dopravce, který příslušnou linku provozuje. Reklamace bude vyřízena do 30 dnů od jejího obdržení.
a) Linky provozované společností LUXBUS
b) Linky provozované zahraničními partnery na adrese příslušného přepravce.
14.3 Reklamace za ztrátu, odcizení či poškození zavazadel musí být uplatněny cestujícím ihned po převzetí zavazadla v cílové zastávce u pracovníka dopravce. Ten je povinen cestujícímu míru poškození nebo ztrátu písemně potvrdit. Toto potvrzení spolu s jízdenkou tvoří neodmyslitelnou součást reklamace zavazadla.
14.4 Odškodnění za ztrátu zavazadla a škody na předaných zavazadlech nesmí překročit limity stanovené obecně závaznými právními předpisy. Pokud cena zavazadla přesahuje 5 000 Kč, doporučuje se cestujícímu sjednat doplňkové pojištění zavazadel.
14.5 Za zavazadla přepravovaná v prostoru pro cestující dopravce nenese odpovědnost s výjimkou odcizení nebo ztráty v souvislosti s dopravní nehodou, pokud byla dána pod jeho dohled. Stejně tak platí o osobních věcech a předmětech, které má cestující na sobě nebo u sebe.
14.6 Při přestupech je plná odpovědnost za přeložení svých zavazadel na cestujícím.
15. Přeprava zavazadel
15.1 Zavazadla, která se přepravují odděleně od cestujícího v zavazadlovém prostoru, jsou považována za předaná zavazadla. Zavazadla, která jsou společně s cestujícím ve vozidle a pod jeho dohledem, jsou považována za přiruční zavazadla, v souladu s obecně závaznými právními předpisy.
15.2 Zavazadlo nebo jeho obsah nesmí obsahovat věci, které svými vlastnostmi mohou poškodit vozidlo, nebo způsobit újmu na životě, zdraví osob nebo na jejich majetku. Neskladné věci nesmí být přepravovány, pokud není stanoveno jinak.
15.3 Věci, které nesmí být zavazadlem nebo jeho obsahem, jsou zejména nabité zbraně, věci výbušné, jedovaté, radioaktivní, těkavé nebo žíravé, věci, které mohou způsobit nákazu, nelze je umístit ve vozidle na místo určené k přepravě zavazadel, nebo věci o hmotnosti vyšší než 25 kg, pokud není stanoveno jinak.
15.4 Předaná zavazadla jsou přepravována v zavazadlovém prostoru autobusu a musí být označena zavazadlovým lístkem LUXBUS. Cestující je povinen na zavazadlový lístek doplnit požadované údaje.
15.5 Není-li stanoveno v podmínkách zveřejněných na jednotlivých jízdních řádech jinak, jsou maximální povolené rozměry zavazadla 30 x 60 x 80 cm, maximální povolená hmotnost je 25 kg. Cestující má právo na přepravu dvou předaných zavazadel za cenu stanovenou v Sazebníku poplatků nebo na jízdním řádu.
15.6 Jedno příruční zavazadlo na cestujícího o maximálních rozměrech 20 x 30 x 40 cm je přepravováno zdarma. Příruční zavazadlo je zavazadlo snadno přenosné, které cestující má u sebe a lze jej umístit ve vozidle na místo pod sedadlem nebo nad sedadlem cestujícího. Zavazadlo musí být ve voze uloženo tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost nebo zájem cestujících osob, případně podle pokynů řidiče nebo pověřené osoby. Dopravce neodpovídá za zavazadla a věci umístěné v prostoru pro cestující.
15.7 Přeprava nadměrných zavazadel je na linkách LUXBUS povolena za určitých podmínek:
a) Rezervovat místo pro nadměrné zavazadlo lze pouze cestujícímu, který si již zakoupil jízdenku.
b) Přeprava nadměrných zavazadel je možná pouze v určeném období, v období zvýšené obsazenosti autobusu od 15. června do 10. září, 14 dní před Velikonocemi a od 01. prosince do 06. ledna. Doporučujeme nepřepravovat nadměrná zavazadla.
c) Prostor pro přepravu tohoto druhu zavazadel v autobuse je omezen a podléhá rezervaci. Tu může přidělit pouze dispečink LUXBUS v rámci volné kapacity autobusu.
d) Za přepravu nadměrných zavazadel se platí poplatek stanovený Sazebníkem poplatků při odbavení.
e) Jízdní kolo se smí přepravovat pouze ve složeném a zabaleném stavu do maximálních rozměrů 35 x 80 x 140 cm. V tomto případě bude kolo přepraveno jako zavazadlo.
16. Předávání zavazadel k přepravě
16.1 Podléhá-li přeprava zavazadla zaplacení dovozného, popřípadě CLA nebo jiného poplatku, je cestující povinen příslušnou částku zaplatit před naložením zavazadla do autobusu.
16.2 Cestující je povinen řídit se pokyny přepravce, státních a veterinárních orgánů při všech bezpečnostních, celních, policejních a veterinárních kontrolách a prohlídkách.
16.3 Při přestupu odpovídá cestující vždy za přeložení všech svých zavazadel do autobusu, ve kterém bude pokračovat v další jízdě.
17. Reklamace poškození a ztráty zavazadla
17.1 Zavazadlo se považuje za platně vydané, jestliže je dopravce v dobré víře vydá držiteli zavazadlového lístku. Není-li předložen zavazadlový lístek, je dopravce povinen vydat zavazadlo osobě, která prokáže k zavazadlu své právo. Nevyzvednuté zavazadlo uloží dopravce na bezpečné a vhodné místo, a to na náklady cestujícího.
17.2 Převezme-li cestující předané zavazadlo bez výhrady, má se za to, pokud neprokáže opak, že převzal zavazadlo v úplném a dobrém stavu.
17.3 Dopravce odpovídá za škodu na předaných zavazadlech z důvodů a do výše dle obecně závazných právních předpisů.
17.4 Dojde-li ke ztrátě předaného zavazadla nebo zjistí-li cestující při výdeji předaného zavazadla zjevnou porušenost nebo neúplnost zavazadla nebo okolnosti tomu nasvědčující, požádá ihned pracovníka dopravce o zjištění stavu předaného zavazadla a o sepsání zápisu. Tento zápis tvoří spolu s jízdenkou a zavazadlovým lístkem nezbytnou součást reklamace, která musí být uplatněna písemně.
17.5 Při úplné ztrátě předaného zavazadla má cestující právo na vrácení zaplaceného přepravného za zavazadlo a na náhradu prokázané ceny ztraceného zavazadla, kterou mělo v době jeho podání k přepravě, nejvýše však do výše náhrady stanovené při ztrátě zavazadla.
17.6 Při poškození předaného zavazadla má cestující právo na náhradu škody, která odpovídá škodě vzniklé na zavazadle, nejvýše však do výše náhrady stanovené při ztrátě zavazadla.
17.7 Odškodnění v případě ztráty předaného zavazadla nebo škody na předaném zavazadle se řídí obecnými závaznými právními předpisy. Pokud cena zavazadla převyšuje částku 5.000 Kč, doporučuje se cestujícímu sjednat doplňkové pojištění zavazadel.
17.8 LUXBUS neodpovídá za škodu na přepravovaném předaném zavazadle, pokud ztráta, poškození nebo opožděný výdej předaného zavazadla byly způsobeny za těchto podmínek:
a) obal neodpovídá povaze přepravované věci, b) obsahem zavazadla jsou věci, které by v zavazadle být neměly, jako jsou živá zvířata, snadno zkazitelné věci, a jestliže byl obsah zavazadla nepravdivě deklarován, c) obsahem zavazadla jsou peníze, ceniny, osobní doklady, cennosti, d) nastaly okolnosti, jako jsou živelné pohromy nebo jednání třetích osob, které dopravce nemohl odvrátit ani při vynaložení veškerého úsilí, e) jednáním cestujícího, které má za následek poškození nebo ztrátu jeho přepravovaného zavazadla.
17.9 Dopravce nemá žádnou zodpovědnost za jiná zavazadla a věci, které jsou přepravovány v prostoru pro cestující, s výjimkou škod, které jsou způsobeny provozem autobusu jakožto silničního motorového dopravního prostředku.
18. Závěrečná ustanovení
Případné právní spory vzniklé mezi dopravcem a cestujícím mohou být řešeny pouze u obecného soudu v České republice, který o uplatněných nárocích rozhoduje v souladu s ustanoveními článku II odst. 8 těchto přepravních podmínek.